08.03.2011

8.mars-fabuleringer

I år sammenfalt feiringen av den internasjonale kvinnedagen med Sametingets plenum, og Sametinget hadde en felles markering med appeller fra to samiske kvinneorganisasjoner. Etterpå ble det kakespising, og den passerte nesten (men ikke helt) uten kommentarer om kalorier og kroppsstørrelse.

I ettermiddag kunne vi på NRK Sápmi høre Anne Lajla Utsi fortelle om sine erfaringer som ung kvinnelig leder i møte med "gubbeklubben" i Sápmi, og Asta Balto fra Samisk høgskole satte det i et faglig perspektiv. Jeg sitter fast på Sametinget, og fikk ikke høre Sáhkaváibmosis, men håper å få høre det etterpå på nett. Tipper likevel jeg kjenner lusa på gangen, siden jeg også har noen erfaringer, og fordi jeg deltok på samme seminar som disse to damene i forrige uke.

Hvor ofte kommenterer du utseendet til de du treffer, negativt eller positivt? Jeg skal prøve å være mer bevisst på det framover, både hva jeg selv sier og hva jeg møtes med. Jeg har fått min porsjon av kommentarer (fra menn) på utseendet: du ser trøtt ut, du har lagt på deg, du har tatt av deg og så videre. Noen ganger kan det være hyggelig, andre ganger mindre hyggelig, og uansett er det kanskje ikke bestandig like profesjonelt... For eksempel da jeg som Sametingspresident ble presentert for guvernøren i Murmansk, og han overstrømmende sa: "Oh, what a beautiful president"... Hmm...

2 kommentarer:

  1. Anonym10.3.11

    Hvor ofte? Kanskje ikke ofte nok. Og da med positivt fortegn. Når man ser at ei venninne har lagt stor flid i antrekk eller frisyre, så er det jo hyggelig for henne å få en oppriktig ment kompliment. Så forsøker jeg heller å holde de dumme kommentarene for meg selv. Og ikke si de høyt. Ikke til noen. Ja.

    MH

    SvarSlett
  2. Det er riktig, positive kommentarer er som regel både hyggelige å gi og motta. Men noen ganger er de litt malplasserte, som når man møter noen i en profesjonell sammenheng. Da jeg skulle fremføre et budskap til Murmansk-guvernøren og han sa det jeg beskrev i blogg-innlegget, så følte jeg meg plutselig redusert fra en samisk topp-politiker til en søt liten skolejente. Noen ganger brukes kanskje dette som en slags hersketeknikk?

    SvarSlett