17.03.2011

De nære ting

Når man snakker om akopalypse på den andre siden av kloden, og det er lite du kan gjøre fra eller til, kan det av og til være behov for å koble seg av nyhetssyklusen. Ikke prøve å tenke globalt, men tenke og handle veldig lokalt. Mine tiltak består i å prøve å samle styret i Guovdageainnu Sámiid Searvi til møte. Dette er den mest utfordrende jobben som kan tenkes, for travlere folk finnes neppe. Det andre jeg gjør er å ta hjemmelunsj med logopedøvelsene mine. Jeg kan ikke lenger gjøre det blant folk. Øvelsene har begynt å utarte seg, fra flaskeblåsing og roping, til noe som kalles "kusken" og "piskesnerten" og ganske enkelt "kresting". ( Ja, jeg utforder til å bruke fantasien her...) Hjemme er det lett å tenke lokalt. Det første jeg ser når jeg går opp trappa er at treåringen har dekt klart til kaffeselskap på toppen av trappa. Omtenksomt av henne!

En treåring er utmerket adspredelse. Hun bidrar kjapt til å se verden på nye måter. Noen ganger kan det virke lurt å fortelle en treåring at årsaken til at hun ikke kan se på tv døgnet rundt, er at tv'n trenger å hvile. Det skjønner en treåring kjapt, og etter det bidrar hun rett som det er til at tv'n får hvile. Som under innspurten til 5-mila under ski-vm, den eneste øvelsen hennes mor så i SIN HELHET. Iallfall med unntak av de få minuttene med to fall og Northug gikk opp i teten. Da hvilte tv'n.

Å være mor til en tre-åring er å velge sine slag. Kanskje kan man dra i barnehagen med Hello Kitty-kjolen mange dager på rad, selv om den er utvasket og har et hull på ryggen, hvis man bare bytter underbukse hver dag? Kanskje rosa glittertights passer til absolutt alle antrekk? Kanskje makaroni med ketsjup passer fint som frokost? Kanskje man kan se på Mirja ja Birja mens man spiser middag? Kanskje lypsyl passer fint på mammas nese? Det meste går, bare man ikke tar alle regler like høytidelig, og det gjør man vel ikke i samisk barneoppdragelse?

Det meste jeg kan gjøre for Japan, er å donere noen penger til en organisasjon som arbeider der, og tenke noen gode tanker. Men det jeg kan gjøre er å hente ungen min i barnehagen, og lage middag til henne, de andre ungene mine og søstra mi og ungene hennes. Jeg kan tømme pellets i tanken, og slik vise at det finnes andre energikilder enn atomkraft. Så kan jeg brette sammen klær som jeg ikke lenger bruker tørketrommel for å tørke. Veldig lokalt, og kanskje bitte litte grann globalt likevel?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar