15.03.2011

Nytt Tsjernobyl i Japan?

Noen ganger er historie noe som skjer mens du er travelt opptatt med noe annet. Som den 11.september 2001, da Twin Towers raste sammen mens jeg hentet ungene i barnehagen. Jeg registrerte oppskaket kvakking på bilradioen, men skjønte ikke omfanget før jeg kom hjem og slo på tvn... Eller i forrige uke, jordskjelv og tsunami i Japan mens vi drev kalkulatorpolitikk på Sametinget, og finregnet på prosentene for å finne den perfekte modellen der absolutt ALLE kommuner skulle få mer penger til tospråklighet...

I går, på tur hjem fra logopedvisitt i Tromsø hørte jeg forsikringer på radioen fra Statens strålevern og andre om at det ikke kunne komme på tale at dette ble ett nytt Tsjernobyl. Ingen fare for nedsmelting. Så fint, tenkte jeg, teknologien har utviklet seg, og tiden er på vår side... Og nå i ettermiddag: bang! Katastrofen nærmer seg Tsjernobyl-nivå. Hva skjedde?

Nå er det noe få tapre mennesker som arbeider intenst med å stoppe katastrofen, og mange andres liv og helse er i deres hender. Selv har de vel innsett at det for deres vedkommende ikke er noen vei tilbake, de kan ikke lenger tenke på stråleskader og egen sikkerhet. Min tanker går til dem, og alle de andre de arbeider for å redde i Japan.

2 kommentarer:

  1. LooperNor15.3.11

    Sensasjonsoverskrift fra VG. Dette kan ikke bli like ille som Tsjernobyl, det er rett og slett fysisk umulig.

    Du kan jo prøve å hoppe til månen, hvis du klarer det skal jeg love at jeg trekker tilbake alt jeg har sagt.

    SvarSlett
  2. Tja, vet ikke om jeg blir så veldig beroliget av sånne skråsikre meldinger, litt saklig informasjon hadde kanskje funket bedre. Som folk flest får jeg heller hente det fra VG, som nå skriver om nye jordskjelv og slukking av reaktorbrann med helikopter...

    SvarSlett