16.03.2011

På utflukt til Auschwitz

Kanskje det burde høre til allmenndannelsen vår å ta en utflukt til Auschwitz? Ja, jeg vet at folkemord har skjedd i andre deler av verden også, men rent geografisk og også historisk så er det Holocaust som ruver, nærmest oss. Det gjør meg trist at utdanningssystemet vårt ikke har klart å utruste alle våre unge (og eldre) til å motstå kyniske konspirasjonsteorier om at Holocaust er oppdiktet.

I forbindelse med et studieopphold i Krakow for noen år siden besøkte jeg Auschwitz. Mine polske medstudenter på sommerskolen jeg deltok på hadde litt vanskelig for å forstå de internasjonale studentenes morbide ønske om en ekskursjon til Auschwitz, når de hadde så mye annet fint å by på i regionen. Jeg fikk et inntrykk av at konsentrasjonsleirene i området var et kapittel av polsk historie man så på som tilbakelagt og unødvendig å rippe opp i. De hjalp likevel til med å arrangere turen, som absolutt ble minneverdig.

På bussen tilbake til skolen var det ganske stille. Det er vanskelig å formidle de voldsomme inntrykkene jeg satt igjen med etter omvisningen på Auschwitz og Birkenau. De utrolige dimensjonene på anleggene, den gjennomtenkte logistikken...

Det sterkeste sansinntrykket hadde jeg på et museum i hovedleiren i Auschwitz som viste etterlatenskapene etter de fangene som ankom de siste dagene før de allierte styrkene tok kontroll over områdene. Alle deres eiendeler var ferdig sortert for gjenbruk: briller, klær, små barnesko... (å, dette var hjerteskjærende for en ung mor...) Og så: håret. Hår! Fangene fikk klippet av seg alt hår før "avlusningen", og dette skulle brukes i den tyske industrien til gud vet hva. Håret til de fangene som ankom de siste dagene er samlet i en egen glassbinge, det er eldet og grått etter 60 år, men det lukter fortsatt kropp og hår, som en gammel hårbørste, og den lukten av mennesker som ikke lenger finnes og som møtte døden på en så forferdelig og uverdig måte, fyller hele rommet det oppbevares i...

Jeg glemmer det aldri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar