03.03.2011

Samestaten igjen.

Jeg leker meg av og til med konspirasjonsteorier, men konkluderer som regel med at kaoskreftene er for store til at noen kan regjere verden på den måten, selv om de hadde villet det. Ikke alle lander på en slik konklusjon, og leder Turid Bjørnstrøm i EDL har relansert en kjent og kjær teori: den om den hemmelige samiske konspirasjonen for verdensherredømme, nei, nordnorsk herredømme var det visst...

Heldigvis virker det som om stortingsrepresentantene fra Nord-Norge har god kontakt med vikreligheten, og ikke lar seg overbevise av denne luftige teorien. Dessverre er det nok andre som tar den til seg. Når jeg hører slikt er jeg mest fristet til å le det bort, fordi det er så fjernt fra min virkelighetsforståelse. Likevel vet jeg ikke om det er så lurt, dette kommer tross alt fra lederen av en organisasjon som har profilerte medlemmer fra det statsbærende partiet i Norge, nemlig Arbeiderpartiet. Det gjør meg littegranne bekymret for dømmekraften der i gården.

En av disse som er sentrale medlemmer både i Arbeiderpartiet og i EDL er Lars Hapalathi fra Alta. Han har tidligere gitt meg og NSR æren for økning i EDLs medlemstall, så det er en viss risiko forbundet med å uttale seg... Nå ser jeg at samepolitisk veteran Tore Bongo i et leserinnlegg i Ságat takker Hapalathi for økningen i Sametingets valgmanntall. Quid pro quo, heter det visst...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar