05.07.2011

Romsa/Tromsø atter en gang

Det var vel ganske forutsigbart, så snart Ap, SV og Rødt fant det formålstjenlig å gjøre valgkampssak ut av Tromsø innlemming i forvaltningsområdet for samisk språk, så måtte man forvente en mobilisering med motsatt fortegn fra FrPs side. Det var likevel ganske forstemmende å se Høyre og Venstre nærmest flokke seg rundt "nei-til-Sameland"-plakatene. ( Joda, jeg vet det er en stund siden vi så slike plakater, men debatten i tromsø gir meg litt 90-talls-feeling.) I demokratiets og i kommuneøkonomiens navn lover de nå omgjøring av kommunestyreflertallets vedtak.

Jeg er spent på å se om disse frontene i samiske språkpolitikk egner seg for å mobilisere de store velgerskarene i Tromsø. Noen kommentatorer har tidligere spekulert i årsakene til at AP/SV går på barrikadene for samisk språk. Kan det være at en del disponeringer fra flertallets side, slik som Troms Kraft-saken ikke bør komme i fokus? Det blir en smule konspiratorisk for meg, og som minoritet kan vi vel ikke koste på oss å være så kritiske til motivene. Jeg sier bare Go! AP/SV/Rødt! Hvis dere greier å selge denne saken inn til velgerne deres som en solidaritetssak, så er det vel fortjent!

Og på samme måte må jeg si til Høyre og Venstre; dette kjennes ikke særlig verdikonservativt eller liberalt ut. Høyre og Venstre er partier som har bidratt betydelig til utvikling av det norske demokratiet, og til utvikling av den norske rettsstaten. Derfor syns jeg det er begredelig å se dere joine FrPs argumentasjon om at positive særtiltak skal være et overgrep mot majoriteten. Sorry, det holder ikke! Hadde jeg skulle stemt i Tromsø til høsten så tror jeg nok dette ville påvirket mitt valg...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar