04.07.2011

"You have a beautiful voice" Stemmeblogg nr 2

Etter det forrige blogginnlegget om funksjonshemming og diskriminering syns jeg at jeg må komme med noe litt mer upbeat. Jeg har fått mange rare reaksjoner på stemmevanskene mine, og de aller fleste gir uttrykk for bekymring og sympati. Men ingen av disse reaksjonen slår den jeg fikk på konferanse for parlamentarikere i Barents-regionen jeg deltok på i Luleå i mai.

Under tvil (på grunn av stemmen...) sa jeg ja til å delta på en paneldebatt om "grønn vekst", fordi det tekniske utstyret viste seg å fungere helt utmerket. Jeg har etterhvert lært meg en del om hvordan jeg kan kompensere for stemmen gjennom bruk av mikrofon, og det går som regel greitt. Men jeg vet at jeg må nært mikrofonen, men ikke så nært at det smeller eller hvisler på konsonantene. Dette kan være vrient å få til, fordi jeg gjerne må lene meg litt fram, og da får jeg ikke utnytte lungekapasiteten bra nok. Siden jeg ikke greier å lukke strupehodet, så slipper jeg ut for mye luft, og blir veldig kortpustet. Mye å tenke på - i tillegg til budskapet...!

Men i Luleå gikk det altså helt greitt. Stemmen min pustet hest, men høyt og tydelig ut over hele den store konferansesalen, og folk satt som fjetret fordi det var så uventet. Det var iallfall det hun sa, min meddebbattant, miljøverneren fra russisk side. Vi snakket sammen på utflukten til "Gammelstad" senere samme kveld. Det var da hun sa: "You have an beautiful voice! So special." Og jeg fikk nesten tårer i øynene. Det er det peneste noen har sagt til med på lenge, og første gang noen fikk meg til å tenke på stemmeproblemene mine på en positiv måte. Det går visst an det og!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar